Be the best version of yourself!

Du træner hårdt, spiser de rigtige ting, og gør hvad der står i din magt for at blive den bedst tænkelige bodybuilder, men alligevel ville du ikke være andet end pauseunderholdning på en pro-scene. Men hvad er det der gør, at selv nogle de mest dedikerede og hårdtarbejdende atleter, er så langt fra at kunne blande sig i verdenstoppen? Søren ‘MASSKINEN’ Møller kigger i sit nyeste blogindlæg nærmere på forskellen mellem de helt store navne og dem, der drømmer om at nå samme niveau. Derudover får en du en opdatering på, hvor MASSKINEN selv er i sine forberedelser frem mod Olympia Amateur 2016!

Loaded Icon Søren 'MASSKINEN' Møller

Jeg fandt den anden dag mig selv midt i en samtale omkring en af 90’er æraens største bodybuildingikoner, nemlig Kevin Levrone. Kevin var en af de absolut bedste atleter, og mange så ham som den ukronede Mr. Olympia i den årrække, han konkurrerede i. Kevin var notorisk kendt for sin helt særlige tilgang til bodybuilding, og i sær hans konkurrenceforberedelse og den tid han brugte på at træne sig op til disse, var hovedrystende for mange af hans ligestillede. De fleste der har bare en smule indsigt i hans historie vil vide, at han i store perioder af året faktisk ikke trænede eller spiste særlig struktureret, og ofte tabte sig 15-20kg, for så fuldstændig at vende skuden rundt 180 grader, sætte sejl, og ramme scenen med en fuldstændig absurd vanvittig fysik.

Kevin-Levrone-awesome-physique

 

But how?

Så faldt snakken på gener og respons på alle de aspekter, der nu er at justere på for en bodybuilder. Havde Kevin vitterligt gener, der var umatchede i det henseende, og hvordan differencer de sig fra nutidens atleter? Det er netop her, vi skal snakke om forskellen på en gennemsnitlig bodybuilder og en genetisk anormalitet, som man unægtelig kategoriserer sig under, hvis man er at finde på Mr. Olympia-scenen eller lignende professionelle stævner.

 

Lad os kigge på og sammenligne en professionel versus en gennemsnitlig aspirerende atlet som gerne vil frem, og er voldsomt dedikeret til livsstilen. Forestil dig at du med din osteklokke-indstillede og præcisionstimede dagligdag for måltidsfrekvens, træningsrytme, center med kendskab til alt udstyr, udstyr du kender det til hudløshed, og ved hvordan du skal udnytte optimalt. Et køleskab med alt det din plan indeholder, samt tilskud indenfor en håndsrækning det meste af dagen, samt alle andre aspekter fuldt ud til rådighed, skulle leve som nogle af de absolut bedste i verden og skabe bare de halve resultater?

 

De fleste kan dårligt fremvise ”gode” årlige forbedringer med alle ovennævnte parametre til stede. Forestil dig at skulle præstere dette bare under disse betingelser: Jay Cutler, Kai Greene, Phil Heath, Dana Linn Bailey osv. har ofte mere end 150 rejsedage om året, hvor de ikke har ovennævnte til rådighed i samme omfang. At bo i en kuffert, transit mellem lande på daglig basis og ofte mange ophold i lufthavne med alt fra forsinkede afgange til aflysninger og mad der ofte må afvige fra deres plan eller gå uden i halve dage.

4131351

 

Hele tiden skal de komme sådanne situationer i forkøbet med mad på deres destination, ophold samt at finde et gym hvor udstyr og omgivelser måske ikke lige er det vante, de kender. De må træne på mærkelige tidspunkter af døgnet, og når de kan presse en træning ind i deres ofte stressende skema, ofte med jet lag, og så ellers banke rundt med 200 kilometer i timen for fans, gæsteposeringer, expo’s og seminarer, hvor du altså ikke bare kan stemple ud hver anden time for at banke føde i ansigtet!

 

Train like a pro – If you are a pro!

Til trods for alt dette så formår disse individer at skabe resultater, som de fleste af os ikke engang ville komme i nærheden af! Derfor sørger de fleste også for at placere alt deres arbejde, inden de begynder deres forberedelse frem i mod f.eks. Mr. Olympia, hvor de så lukker ned for alt andet end 100 % koncentration og arbejde de 12-16 uger de ca. bruger på dette.

 

Som Ben Pakulski så fedt siger i Generation Iron: ”you can’t do what I do”, uanset hvad du så end har til rådighed!

Så Kevin Levrone holdt pause, den nyere generation arbejder og får sat det træning ind, de kan, samt passet kosten ca. 75 %, og så lægger de ellers det hårde arbejde op mod deres stævner. Så stiller man det op og sammenligner, så tror jeg absolut ikke, at Kevins genetik var bedre, end hvad nutidens atleter besidder. Tiderne har bare ændret sig, og de fleste tjener deres penge, og repræsenterer deres sponsorerer mm. ved netop at rejse verden rundt og møde deres fanbase.

 

Os almindelige dødelige uden genetik fra helvede, vi må bare se i øjnene, at vi ikke kan slippe afsted med helt samme approach og skabe resultater. Der skal lægges tonsvis af timer i både center og foran kogepladerne, hvis man bare vil i nærheden af at kunne gøre sig internationalt, og stadigvæk er der så ganske få der når så lang!

 

Road to Olympia Amateur 2016

Vi er ca. tre måneder efter Loaded Cup, og min off season kører ganske fornuftigt med hårde trænings pas ca. seks dage om ugen, samt et kostindtag der svinger fra 4000 kcal til 7000+ kcal, afhængigt af hvilken træningsdag jeg har på programmet, antal træningsdage tilbagelagt siden sidste hviledag/vægt, spejl samt overall følelse.

11673_10153293045722376_4689599825958558724_n

 

Jeg brugte de første 2+ måneder på reverse dieting, hvor kost og cardio blev tilpasset, indtil min metabolisme begyndte at følge trit, og jeg langsomt kunne reducere min cardio og hæve mit energiindtag igen.

Vægtmæssigt er jeg på 122-123kg, og tager det gradvist stille og roligt op henover 2015, inden jeg begynder at sadle op til konkurrence ”prep” i starten af 2016.

 

Jeg har ikke nogen decideret målsætning for vægten, dog ser jeg den gerne kravle forbi 125kg med en fornuftig form. Kroppen kan sagtnes ændres uden vægten ændrer sig, men der skal simpelthen produceres nogle kilo, da jeg skal stå endnu skarpere end sidst, og det koster lidt på bundlinjen.

 

Kosten er ca. 90 % struktureret på dagsbasis, og 10 % er ting som jeg føler, jeg kan inkorporere i min off season, fordi der skal være plads til at nyde lidt ekstra.

 

Mit trænings split er delt op som følgende, men jeg justerer og rokerer rundt efter behov. Det samme med hviledage, de ligges når de er mest brug for dem; påfaldende ofte før eller efter en ben dag.

  • QUADS/HAMSTRINGS
  • CHEST, SIDE DELTS, TRICEPS, ABS
  • BACK/CALVES
  • SHOULDERS, TRAPS, BICEPS
  • REPEAT/OFF

 

Posering prøver jeg så vidt muligt at få lagt ind efter hvert pas af ca. ti minutters varighed under hele min off season samt næste forberedelses fase, da det er et område man altid kan forbedre sig på. Og én ting er sikkert, jeg har absolut ikke råd til, ikke at kunne vise min fysik fra dens bedste vinkler/sider, og det er simpelthen rent sløseri ikke at dygtiggøre sig på netop et af de vigtigste områder – nemlig præsentation og fremvisningen af ens arbejde.

DSC_5919

Og med Mr. Olympia Amateurs som næste mål i juni 2016, så skal poseringerne sidde på rygraden og lige i skabet!

 

Min fantastiske sponsor, LOADED, sørger for at jeg kan optimere mit arbejde i centret, min kost samt min restitution med alle de vitale tilskud, som det nu engang kræver at få kroppen til at arbejde så tæt på 100 % så muligt. Kosttilskud er en fast bestanddel af mit daglige indtag, og klart at jeg anbefaler jer at støtte DK’s absolut bedste og mest service mindede butik, når I skal gøre jeres køb.

 

Facebook:

Instagram: