Brug vægten til at bringe vægten ned

Feet on a bathroom scale - Isolated

Rigtig mange mennesker har i løbet af deres liv forsøgt sig med diverse slankekure i håbet om at smide de overflødige kilo, komme et par tøjstørrelser ned eller finde vaskebrættet frem til strandsæsonen. Et nyt Amerikansk studie peger på, at du måske kan bruge vægten til at bringe vægten ned.

 

Næsten ligeså mange som har prøvet at tabe sig på en slankekur, har oplevet, at hvis de i første omgang har haft held med at smide kiloene, så er de siden kommet igen! Faktisk tager hele 40% af dem der taber sig gennem en slankekur det hele igen på indenfor et år, mens tæt på 100% tager det hele på igen indenfor fem år!

 

Men hvad er så hemmeligheden, hvis man gerne vil tabe sig, og det ikke bare skal være midlertidigt? Ja, der er selvfølgelig sandheden over dem alle; at et varigt vægttab kommer gennem en livsstilsændring og ikke en slankekur, men hvad er der ellers er tips og tricks? Jo, et af værktøjerne til at holde vægten nede, er åbenbart et tjekke op på netop denne dagligt!

 

I et amerikansk studie har en gruppe forskere over en 2-årig periode fulgt en række mennesker med et BMI på mindst 27, der skulle tabe sig det første år, og efterfølgende forsøge at holde vægten nede det følgende år.  Deltagerne blev delt i en interventionsgruppe og en kontrolgruppe, og ingen af grupperne blev præsenteret for et kost- eller træningsprogram. Deltagerne i interventionsgruppen fik at vide, at de i løbet af perioden skulle de veje sig og have visuel feedback på deres fysik dagligt. På baggrund af dette skulle deltagerne selv forsøge at justere deres kost- og træning til at opnå det ønskede vægttab. Kontrolgruppen blev ikke præsenteret for dette krav, men blev bedt om at tage sig med de midler, de måtte finde relevante. Målet for begge grupper var at tabe 10% af deres kropsvægt i løbet af et år. Efter det første år skulle interventionsgruppen vedligeholde deres vægttab i det følgende år, mens kontrolgruppen herefter skulle bruge samme metode med daglig vejning det sidste år, som interventionsgruppen havde gjort det første år.

Weight-Loss-Fitness

 

Studiet viste, at gruppen der vejede sig dagligt havde et signifikant større vægttab det første år, end gruppen der ikke havde fået besked om at veje sig dagligt, mens denne gruppe det efterfølgende år havde held til at vedligeholde vægttabet. Da kontrolgruppen i det andet år af studiet også skulle veje sig dagligt, tabte de sig tilsvarende hvad interventionsgruppen havde gjort i det første år.

 

Studiet indikerer altså, at det er gavnligt at veje sig dagligt, hvis man gerne vil enten tabe sig eller vedligeholde et vægttab.