Mere international succes til dansk styrkeløft

Jonathan Gonge

De unge danske løftere der tidligere på året sikrede Danmark stor succes ved de nordiske mesterskaber har igen været i ilden. Denne gang skulle de danske farver forsvares til EM for junior- og subjunior løftere i Ungarn, og endnu en gang blev der leveret flotte resultater, af den danske trio der var af sted! Jonathan Gonge der stillede op i -105kg fortæller her om hvordan de danske medaljer kom i hus!

Onsdag

EM junior skulle i år foregå i Oroshaza i Ungarn, hvor der også var VM junior sidste år. Turen startede onsdag, og ligesom til nordiske mesterskaber skulle jeg følges med Patryk fra Thisted og teame op med de andre ved en mellemlanding. Udover Patryk og jeg skulle Mickel Dahl og Mickels far, Kim Dahl, med. Onsdag morgen startede turen tidligt ved 6-tiden, hvor turen først gik til Herning, hvor Patryk samlede mig op, og vi kørte sammen til Billund lufthavn, hvorfra vi skulle flyve. Det gik fint i lufthavnen, lige indtil da vi står ved gaten 5 minutter efter boardingen skulle have begyndt, og der stadig intet fly er at se. Flytrafikken var påvirket en del af en strejke i Frankrig, får vi så at vide. Flyet kommer, men noget sent, og vi kan se at boardingen på vores næste fly begynder 5 minutter før vores forventede ankomst i Amsterdam. Efter en, for to styrkeløftere, hård løbetur ser vi, at vores næste fly er 20 minutter forsinket, vi finder Mickel og Kim, og alt går alligevel op i en højere enhed i sidste ende.

Det danske hold.

Fra Budapest lufthavn skulle vi køre shuttlebus til Oroshaza. Det viste sig dog efter lidt tid, at islændingene, vi skulle køre med, ikke så ud til at komme, og vi kørte afsted uden dem. Efter en times kørsel holdt chaufføren ind til siden af vejen og fortalte, at der var ”small problem”. En varevogn med en meget stor og en meget lille mand holdt bagved os, og vi fik at vide, at vi skulle køre videre med dem, da vores hidtidige bus skulle tilbage efter islændingene. Videre gik turen, og efter yderligere en times dødskørsel på dårlige veje ankom vi til hotellet, der dog viste sig at være et andet, noget mindre centralt beliggende hotel, end det, vi havde fået at vide, vi skulle bo på.

Hotellet var dog rent, og sengene var af en acceptabel kvalitet. Vi fik et måltid mad på hotellets restaurant og smuttede tidligt i seng, da både Patryk og Mickel skulle i ilden torsdag.

Torsdag

Vi havde aftalt at spise morgenmad kl 09. Jyderne er tidligt på den, og lidt senere slutter københavnerne sig til. Morgenmadsbuffeten er, som sådan en er i Østeuropa – ikke særlig spændende. Mickel og Patryk skal vejes kl 15, så vi aftaler at Kim og jeg tager ind til byen, køber provianter til dem, og lader dem slappe af og holde fokus på opgaven forude.

Kim og jeg tager ind og får købt, hvad løfterne ville have, og spiser på det hotel, vi skulle have boet på. Her var maden lidt mere spændende, og egentlig nogenlunde. Da vi ankommer til stævnestedet er Patryk og Mickel også nået frem. Jeg sidder og ser kvinderne løfte, og Patryk og Mickel vejer ind, begge i -83kg klassen. De havde begge ligget lidt over grænsen ved ankomst, men vejer begge sikkert ind i første forsøg.

Svenske Ronnqvist Elina, der leverede stævnets bedste resultat blandt pigerne.

Jeg skulle lægge knæbind på Patryk, og forsøge at nå også at filme løftene. Patryks opvarmning i den rå squat går fint. I udstyret er der lidt usikkerhed med dybden, men det lader til, at der er okay tryk, og vi holder fast i startvægten på 270kg. Patryk kommer rigeligt dybt på platformen i første forsøg, og løfter de 270kg, der dog bliver lidt tunge, da teknikken ikke sidder helt så godt, som den plejer. Patryk lader sig ikke slå ud, og tager 280kg i andet, der bliver et bedre løft, som også godkendes. 287.5kg bestilles i sidste forsøg, og her må Patryk virkelig kæmpe, nok til at hoveddommeren giver spotterne signal til at tage stangen. Lige idet dommeren giver signal til dette lader det dog til Patryk får gang i stangen igen. Lidt ærgerligt underkendes løftet, der ellers kunne have givet bronze i squat og en personlig rekord med 2.5kg.

Mickel starter sikkert på 255kg, som han får godkendt. Han misser dybden på 262.5kg i andet, men får den godkendt i tredje forsøg. Der er hermed personlig rekord med 2.5kg.

Patryk var noget skuffet over den tredje squat, men sure miner var der ikke tid til, da der skulle varmes op til bænken. Opvarmningen går fint for både Patryk og Mickel. Mickel er dog ikke helt tilfreds med trykket, og sænker startvægten med 2.5kg til 142.5kg, som han dog løfter i overbevisende stil. I andet løft går han på tangering af personlig rekord med 147.5kg, som han løfter med overskud. Han forsøger 150kg i tredje, men mister trykket på den ene arm mod toppen af løftet, og kikser det desværre.

Patryk starter i bænken blot 2.5kg under personlig rekord med 157.5kg, som han løfter i overbevisende stil og teknisk bedre end det længe har været. Herefter forsøger han 162.5kg, som er meget tæt på, men desværre for tung i både andet og tredje forsøg.

I opvarmningen til dødløften kan man godt mærke på Patryk, at kraftreserverne er ved at være sluppet op. Han bliver stoppet med flydende sukker, men det hjælper ikke så meget. Vi sætter Patryks startvægt ned fra 250kg til 245kg. Denne løfter han fint, og vi går efter 255kg i andet. Den bliver desværre for tung, og vi må erkende, at der ikke er mere at komme efter, så patryk står tredje forsøg over. Patryk får hermed 682.5kg totalt.

Mickel har en bedre opvarmning, og starter som planlagt på 270kg, som er et fint løft. Mickel går på 280kg i andet forsøg, som han dog misser, da han bliver lidt overivrig og ikke helt får den udgangsposition, han plejer. I tredje forsøg kommer Mickel stærkt igen og løfter de 280kg for et godkendt løft. Afhængigt af de kommende to løft, kan dette give alt mellem guld og bronze i dødløften. Både tyskeren og ukraineren får dog deres tungere forsøg, og Mickel må se sig tilfreds med en bronze og en total på 690kg.

Efter medaljeceremonien tager vi hjem, og spiser på en restaurant i nærheden af hotellet, der skulle være bedre. Bedre end hotellet var det også.

Mickel Dahl

Fredag

Så var det blevet min tur til at løfte, og Patryk og Mickel tager derfor tidligt ind og handler efter morgenmaden. Jeg ligger til dagligt omkring -93kg klassen, men var denne gang tilmeldt i -105kg klassen, og spiste derfor et solidt morgenmåltid. Efter lidt hvile tog jeg med Kim ind i byen, hvor vi spiste på samme restaurant som dagen før. Med fulde maver drager vi mod stævnestedet, hvor kvinderne, der igen løftede tidligt, er i gang. Jeg når at se lidt af det og vejer ind på tynde 95.2kg.

Opvarmningen i squat går fint med masser af tryk, op til 180kg rå og 285kg i udstyr i tvivlsom dybde. Jeg lægger ud med 297.5kg, som går op let. 307.5kg i andet går også op, dog lidt tungere. Jeg får 312.5kg i tredje forsøg, som bliver et rigtig godt løft, endda med overskud.

I bænken varmer vi op til 135kg rå og 200kg i udstyr, som, lidt overraskende, kommer helt til brystet. Jeg starter på 205kg, som kommer rigtig nemt. 210kg i andet forsøg bliver lidt tungere, da jeg rammer stangen mod stativet og bliver slået lidt ud af kurs. 215kg i sidste bliver igen et rigtig godt løft, og kommer op stadig med lidt overskud at give af.

I dødløften kunne jeg, ligesom Patryk, mærke at energiniveauet var ved at være lidt presset. Heldigvis Havde Patryk under bænken været ude og hente mere mad til mig, og det hjalp en del. Opvarmningen gik til 210 rå og en enkelt i udstyret på 270kg. Jeg starter ud på 295kg, som jeg føler er lidt tunge, men får at vide, de er fine. 307.5 går også op i andet, men denne gang er den rigtigt nok halvtung. Planen havde heddet 317.5kg i tredje, men vi vælger at melde 315kg i stedet. Den går heldigvis også op, og hermed fik jeg sikret en total på 842.5kg, personlig rekord med 22.5kg, samt sølv i squat og samlet og bronze i dødløft.

Herefter står den igen på mad os hjem i seng.

Lørdag

Lørdag skulle vi hjem. Vi havde set, at vores shuttlebus skulle køre fra hotellet 13.00, så vi tænker vi kan tage ind og kigge lidt rundt i byen inden og se noget af de tunge drenges squat, der starter kl 12.

Vi når at gå lidt rundt i byen, men da vi omkring 12 ankommer til stævnestedet ser vi at shutllebussen, uden vi er blevet underrettet, er flyttet til netop kl 12. Vi får travlt med at finde taxi hjem til hotellet og finde nogen, der kan ringe til bussen. Kim taler med de lokale og vi andre finder en taxi. Hjemover går det i en fart. Så skulle der lige pakkes også, og ikke mange minutter senere er vi med bussen. Hjemturen går fint uden forsinkelser, men dog med nogle timers ventetid.

Jonathan Gonge

Alle resultater fra stævnet kan findes her: