Verden rundt med endestation ved DM i Brøndby – del 2: Sydafrika

Pernille Leed

Hej alle sammen. Mit navn er Pernille Leed, og jeg deltog ved Newcomers og DM i 2014, hvor jeg vandt henholdsvis sølv og bronze. Jeg har tidligere lavet et indlæg omkring min fitness- & oplevelsesrejse her på Trainingday, hvor jeg var i Ghana og nu følger forsættelsen.

Læs del 1 her

 

Sparsomme træningsmuligheder

Uanset hvor jeg befandt mig på min rejse, var der tre ting, jeg tænkte på, fra jeg stod op og morgenen, til jeg gik i seng om aftenen. De tre ting var; var kost, træning og hvad jeg skulle opleve. De fleste læsere her på siden er sikkert fitnessentusiaster ligesom jeg selv, og kender til OCD-følelsen, at alting omkring kost og træning helst bare skal være i orden, hvis ikke tilværelsen skal føles helt forkert.
Som jeg var inde på i mit første indlæg, var den helt store udfordring jeg frivilligt tog med mig på rejsen, at jeg skulle forberede mig til DM 2015. Det svære ved denne opgave var planlægningen af kost og træning, da jeg aldrig vidste, hvor jeg kunne træne, og hvad jeg kunne få at spise. Det var en konstant kamp hver eneste dag for at komme i nærheden at et nogenlunde resultat.

 

Et utroligt mangfoldigt land

Sydafrika er i sandhed smukt og byder på uvurderlige oplevelser som det kan ses på billederne herunder. Naturen er uendelig smuk, og Safari er absolut en oplevelse, jeg kan anbefale. At komme helt tæt på de vilde dyr giver nogle indtryk der er helt ubeskrivelige.

2 3

 

Selve turen i Sydafrika varede i tre uger, og der kørte jeg med baz bus fra Cape town til Johannesburg, hvor turen gik langs kysten det meste af tiden. På billederne ses blandt andet en smagsprøve på min Safari i Kruger national park og fra en grotte vi kravlede i. Som det ses var synet og oplevelsen helt fantastisk.

4 5

Blandt de mange oplevelser besøgte jeg også en strudsefarm, og jeg skal love for at jeg fik et chok over hvor robuste strudseæg er. De ansatte på farmen måtte anvende en boremaskine til at få hul i ægget, da det åbenbart ikke er noget, man lige knækker sådan uden videre. Det kan ses på billedet herunder at 69 kilo+taske altså ikke er nok til at knuse et strudseæg. Og sikke sultne sådan nogle forvoksede høns kan være 😉

6

 

Træning i Sydafrika

Som tidligere nævnt lagde jeg stor vægt på at holde mit træningssplit, hvad end det var i et center eller ude i naturen på kreativ vis. Det spændende var, at hvert nyt sted jeg kom til på strækningen, kunne være vidt forskelligt fra det sidste. Det var primært i de store byer som Cape town og Durban, hvor faciliteterne så ud som på disse billeder.

7 8

 

Dette var dog langt fra standarden, og mit helt store problem igennem de tre uger var, at jeg stadig befandt mig i bulkfasen, og egentlig gerne ville følge mit princip om progressive overload, hvor tung vægt er essentielt for mig. Jeg måtte tilpasse mig forholdene, da forholdene ikke var tilpasset mig. Jeg var dog så heldig, at jeg fik jeg gratis træning i de centre jeg besøgte fordi, jeg er fitnessatlet. Der var 3-4 træningspas i løbet af de tre uger, hvor  jeg havde adgang til sådanne faciliteter, og resten af tiden havde jeg kun min taske, elastikker og meget få rekvisitter som stole på de vandrehjem vi sov på. Det bedste jeg kunne komme i tanke om var faktisk de gode gamle øvelser som weighted pullups, chinups, dips og armbøjninger med tasken på ryggen. På den måde kunne jeg godt få nogle tunge træningspas kørt igennem, men ofte måtte jeg bare sørge for at få brugt mine muskler, så der ikke gik for lang tid mellem hver muskelgruppe, og derved ikke gå så meget op i om det var leg day, chest day eller whatever.
En anden udfordring var, at man godt kan blive tappet en del for energi på grund af varmen, og alle de ture man er på, så det krævede enormt meget at få trænet igennem, og jeg må indrømme, at det var ikke alle træningspas, jeg kunne give mig 100% i.

 

Måtte spise, når det var muligt

I forhold til træningen, som man alt efter kreativitet godt kan overkomme, var kosten i langt højere grad en bekymring for mig.
Til min store overraskelse var sund mad forholdsvis tilgængeligt. Nedenfor kan i se nogle af de ting, jeg kunne finde i størstedelen af de byer jeg besøgte.

10 11  13 14

 

Kosten var som i kan se meget passende, og da jeg stadig var i min bulkperiode, kunne jeg til dels leve med at de er meget glade for at lave alting i olie. Det er ikke nemt at gå op i de smådetaljer, når man er så meget på udebane, og folk ikke rigtigt forstår, hvis man begynder at forklare i detaljer, hvordan man ønsker mad tilberedt anderledes.
En af de mest væsentlige ting jeg blev nød til at ændre ved min kost var, at jeg blev nødt til at spise færre måltider om dagen, men spise mere ved hvert måltid. Det var svært at have nogle små mellemtider med, der indeholdt både kulhydrat og protein, så derfor gjorde jeg det på den anden måde.

9

12

 

Måltiderne fik jeg primært på restauranter og små lokale boder og supermarkeder, hvor jeg kunne blande varme ris og oksekød i et lille plastikbære, som i kan så på billederne ovenover. Det skal også nævnes, at jeg ikke havde mulighed for at veje min mad, så jeg var enormt opmærksom på at vurdere mængden så godt jeg nu kunne på øjemål.

 

Alt i alt var Sydafrika et fantastisk flot sted med mange fede oplevelser, og det var et af de steder, hvor det var forholdsvis nemt at holde en fornuftig kost og træning, men bare vent til næste artikel som omhandler Indien, der gik det knap så nemt!
Det eneste minus jeg synes, der er nævneværdigt omkring Sydafrika, er at det er rigtig farligt at færdes som turist, så hvis man ikke tænker sig om og følger guidens anvisninger, kan man hurtigt finde sig selv i nogle uheldige situationer. Jeg slap dog heldigvis for ubehagelige episoder, men nogle af dem jeg mødte på min tur havde ikke været så heldige.